Poznaj Targówek na rowerze

“Poznaj Targówek na rowerze„ to cykl 4 bezpłatnych wycieczek po naszej dzielnicy, podczas których doświadczony przewodnik warszawski przybliża mieszkańcom historię i osobliwości czterech jej części tj.: Targówka Fabrycznego (10 sierpnia), Zacisza (31 sierpnia), Targówka Mieszkaniowego (7 września), i Bródna (20 września). Organizatorami cyklu są Stowarzyszenie “Targówek w spódnicy,, i Fundacja “Otwarta przestrzeń”.

Wycieczka pierwsza – Targówek Fabryczny na rowerze

10527369_277180185800974_1997628064999722215_nSkarb, ukryty przy ul. Swojskiej, wlot do starego kanału metra, odkrywanie śladów dawnego Targówka w zaułkach i zakamarkach ulic. W takie atrakcje obfitowała pierwsza wycieczka rowerowa z serii „Poznaj Targówek na rowerze”, organizowana przez stowarzyszenie „Targówek w spódnicy” i Fundację „Otwarta Przestrzeń”. O Targówku Fabrycznym dawnym i dzisiejszym opowiadał nam pan Jarek Kaczorowski – “encyklopedia wiedzy” o prawobrzeżnej Warszawie, doświadczony przewodnik, znany jako Spacerolog praski. Doskonałym tego uzupełniem był zbiór starych fotografii i artykułów z gazet, które mogliśmy zobaczyć dzięki Mariuszowi Bieleckiemu, mieszkającego tu od pokoleń. Chętnie dzielił się z nami nie tylko swoim archiwum, ale także wspomnieniami i cenną wiedzą. Odwiedziliśmy kapliczki z XIX w., zabudowania mieszkalne i fabryczne z XX w. oraz miejsca pamięci poległych podczas Powstania Warszawskiego. Wycieczkę zakończyliśmy w Cafe Chemiczna – nowym klubie sąsiedzkim przy ul. Ziemowita, gdzie czekała na nas zimna lemoniada i ekipa z Rowerownia Syrena gotowa pomóc przy każdej rowerowej usterce. Dziękujemy wszystkim uczestnikom -mieszkańcom różnych części Targówka i zapraszamy na kolejne wycieczki rowerowe. Najbliższa – 31 sierpnia. Tym razem będziemy poznawać uroki i historię Zacisza, gdzie dawne dworkowe domki sąsiadują ze starymi drewniakami i współczesnymi budynkami o zaskakującej architekturze. Szczegóły na plakacie.

Wycieczka druga – Zacisze na rowerze

plakat 2 wycieczkaNiedzielna wycieczka po Zaciszu zachwyciła uczestników wieloma ciekawymi opowieściami. Zwiedzanie z Spacerologiem Praskim rozpoczęliśmy u zbiegu ulic Radzymińskiej i Fantazyjnej, gdzie wysłuchaliśmy historii o Mareckiej Kolei Dojazdowej, czyli spalinowej kolei wąskotorowej, która kursowała z Pragi-Stalowej do Marek i Radzymina. Poznaliśmy miejsce zamieszkania Grzegorza Ciechowskiego oraz byliśmy na skwerze jego imienia, który znajduje się nad Kanałkiem Bródnowskim przy ulicy Kondratowicza.
Obowiązkowym punktem wycieczki rowerowej było miejsce, w którym niegdyś znajdował się dworek założyciela Zacisza – Zygmunta Jórskiego, a także miejsce, gdzie wiek wcześniej mieszkał nauczyciel Chopina – Józef Elsner. Przy ulicy Teofila Piecyka posłuchaliśmy opowieści Stefana Wiecheckiego ,,Wiecha”. Poznaliśmy także mroczne historie Zacisza. Zobaczyliśmy miejsce, gdzie znajdowały się dwa rosyjskie forty Twierdzy Warszawa – Lewicpol i Lewinów. Wielu uczestników wycieczki zaciekawiła informacja, gdzie na Zaciszu w latach 1942-1943 prowadzono tajne kursy szkoły podchorążych Armii Krajowej 6-XXVI Obwodu Praga. Dowiedzieliśmy się także, że w okolicach ulicy Łodygowej w czasie Kampanii Wrześniowej zginął w tajemniczych okolicznościach niemiecki generał baron von Fritsch oraz że tam został pochowany. Obejrzeliśmy najbardziej dziwacznego gargamela w Warszawie. Na koniec ze specjalną dedykacją dla organizatorek z stowarzyszenia “Targówek w spódnicy” i fundacji “Otwarta przestrzeń” przejechaliśmy się rowerami tą częścią Zacisza, której ulice noszą nazwy kobiecych bohaterek literackich.

Wycieczka trzecia – Targówek Mieszkaniowy

plakat tws37 września odbyła się trzecia wycieczka z cyklu “Poznaj Targówek na rowerze”. Tym razem Jarek Kaczorowski – znany jako Spacerolog Praski przybliżył nam osobliwości Targówka Mieszkaniowego. Pomiędzy blokami z lat PRL-u, kryją się także takie, miejsca, które swą historia potrafią zaskoczyć niejednego mieszkańca. Wycieczkę rozpoczęliśmy od obejrzenia fantastycznych współczesnych murali przy ul. Radzymińskiej, o których słyszeli znawcy street-art’u nie tylko w Polsce.

Poznaliśmy historię Teatru Rampa, która dementuje plotkę iż miała to być kiedyś stacja metra. Owszem nawiązuje ona stylistyka do jednej ze stacji moskiewskiego metra, ale nigdy z tym przeznaczeniem nie budowano tego budynku. Sąsiaduje on z malowniczym Parkiem Wiecha nazwanym na cześć Stefana Wiecheckiego “Wiecha”, pisarza i felietonisty, który choć na Targówku nie mieszkał, zasłużył się uwieczniając w swoich felietonach jego atmosferę oraz humor i gwarę mieszkańców. Na ulicy Tykocińskiej dowiedzieliśmy się, że Kościół Chrystusa Króla zbudowany został w trzech etapach od 1934 do 1985 r. jako wotum za bitwę warszawską. Przy tej samej ulicy, ukryta wśród bloków, znajduje się piękna willa z lat 30 która projektował i zamieszkiwał znany architekt Bolesław Pietrusiński . Po wojnie brał aktywny udział w odbudowie Warszawy, głównie Starego Miasta. W późniejszych latach do budynku wprowadził się na krótko komitet Polskiej Partii Robotniczej, po nim prowadzono tu przedszkole. Obecnie po wyremontowaniu deweloper oferuje mieszkania i lokale użytkowe na sprzedaż. Wycieczkę zakończyliśmy w okolicach Ronda Żaba, mijając po drodze charakterystyczna dla przedwojennego Targówka zabudowę drewnianą.

Wycieczka czwarta -Rowerem przez Bródno

plakat 4 jpg20 września wspólnie z mieszkańcami w ramach cyklu „Poznaj Targówek na rowerze” organizowanego przez stowarzyszenie Targówek w spódnicy i Fundację Otwarta Przestrzeń podziwialiśmy uroki Nowego Bródna. Wycieczkę rowerową po Bródnie, zabezpieczyła pod względem przedmedycznym Ratownicza Grupa Rowerowa, a trasę poprowadził już po raz kolejny doświadczony i lubiany przewodnik warszawski znany, jako Jarek Spacerolog Praski. Bródno to miejsce szczególne, gdzie pomiędzy blokami z wielkiej płyty kryją się perełki architektoniczne i historyczne obiekty. Na trasie zobaczyliśmy oryginalne tory tramwajowe (tory tramwajowe na Nowym Bródnie oddano do użytku 28.09.1924 roku) oraz bruk typu „kocie łby”, replikę przedwojennego przystanku tramwajowego a także dawny rozkład jazdy linii 21. Na terenie Bródna znajdują się również liczne miejsca pamięci narodowej przypominające nam o bohaterskiej przeszłości mieszkańców. Przed Parafią pw. Matki Bożej Różańcowej przy ul. Piotra Wysockiego 8, czyli najstarszej parafii w dekanacie bródnowskim zatrzymaliśmy się na dłużej. Niegdyś był to drewniany kościółek wybudowany przez społeczność lokalną, który mieścił się przy dawnej ul. Białołęckiej 38. Przed kościołem znajduje się pomnik poświęcony pamięci harcerzy z organizacji „Sokół” oraz mieszkańców Nowego Bródna i Pelcowizny poległym za wolność ojczyzny w I wojnie światowej. Wzniesiony w 1925 roku, a odrestaurowany w 1995 r. Tuż obok na rogu ulicy Piotra Wysockiego i Bartniczej znajduje się natomiast pomnik „Reduta Bródnowska” upamiętniający walki powstańcze prowadzone na Bródnie w sierpniu 1944 roku. Podczas wycieczki podziwialiśmy również szkołę w stylu baroku magistrackiego, drewniane domki typu podmiejskiego, ceglane resztki zabudowy warsztatów kolejowych, a także najstarszy polski pociąg elektryczny. Zobaczyliśmy, gdzie pracowała Irena Sendlerowa, urodził się Olgierd Budrewicz i gdzie wczesne dzieciństwo spędził Jan Kobuszewski. Znany aktor dramatyczny i komediowy urodził się w miejscu, w którym stoi Dom Kultury ŚWIT. Właśnie z tym miejscem była związana niespodzianka, którą przygotowałyśmy dla mieszkańców, czyli wizyta w Domu Kultury Świt. Oprowadził nas sam gospodarz, czyli Dyrektor Jacek Białek. Dzięki niemu mogliśmy zobaczyć miejsca na co dzień niedostępne, takie jak Projektornia, czy pełen skarbów strych z piecem do wypalania ceramiki. Na zakończenie wycieczki nagrodziłyśmy 5 uczestników, którzy wzięli udział w całym cyklu „Poznaj Targówek na rowerze” na: Zaciszu, Targówku Fabrycznym, Targówku Mieszkaniowym i Bródnie. Nagrody w postaci gadżetów rowerowych m.in. dzwonków, lampek rowerowych, płyt cd z zasadami ruchu drogowego, odblasków i książeczek dla dzieci mogłyśmy przekazać dzięki uprzejmości Pana Łukasza Puchalskiego, Pełnomocnika Prezydenta m. st. Warszawy ds. komunikacji rowerowej. Dziękujemy za wszystkie miłe słowa, uśmiechy, okazaną sympatię, wspólnie spędzony czas i zaangażowanie. Już teraz zapraszamy na kolejne jesienne akcje organizowane przez Targówek w spódnicy, które powstają z myślą o integracji społeczności lokalnej.